Ing. Karin Lišková

daňový poradce

záznamy vysílání zobrazíte proklikem

Novela zákona o  daních z příjmů upravila od roku 2014 ustanovení, které se týká majetkového prospěchu pro zaměstnance z bezúročné zápůjčky, a to u nesplacených zůstatků z těchto zápůjček (jistin) do úhrnné výše 300 tisíc korun od stejného zaměstnavatele. Majetkový prospěch ve výši úroku obvyklého, který se zdaní jako příjem ze závislé činnosti, se vypočte z částky přesahující stanovený limit. Osvobozeny jsou jen bezúročné zápůjčky poskytnuté zaměstnancům u jistiny do 300 tisíc korun. V roce 2014 byl majetkový prospěch z bezúročných zápůjček osvobozen bez omezení. Naopak při zaměstnanecké půjčce s úrokem nižším než obvyklým je třeba v roce 2014 i 2015 dodanit majetkový prospěch do úroku obvyklého. Stanovení obvyklého úroku přitom zákon o daních z příjmů přímo neřeší a otázku, jak na to je zapotřebí hledat v řadě Pokynů D Generálního finančního ředitelství.

Nový Pokyn D - 22 vydaný Generálním finančním ředitelstvím v únoru 2015 upřesňuje stanovení obvyklého úroku v tom směru, že jeho prvotní stanovení se posuzuje podle úroku používaného peněžními ústavy v místě při poskytování obdobných produktů v čase sjednání půjčky. Tento se však může při následném splácení jistiny průběžně odlišovat a zaměstnavatel musí na tuto skutečnost reagovat. Obvyklý úrok se přitom použije vždy na nesplacené zůstatky jistin a případné dodanění je třeba udělat minimálně 1x ročně nejpozději ve mzdě za měsíc prosinec. Zdanitelným příjmem ze závislé činnosti je přitom rozdíl mezi vypočteným úrokem obvyklým a nižším úrokem sjednaným ve smlouvě o zápůjčce.

publikováno: 1.3.2015

Navštivte nás

Návštěvníků

Dnes
Včera
Tento týden
Minulý týden
Tento měsíc
Minulý měsíc
Celkem

3.10%
4.06%
2.37%
1.18%
0.29%
89.00%

Vaše IP:3.145.65.134

Účtujeme v programu POHODA
Ekonomický a informační systém POHODA je komplexní systém pro řízení ekonomiky malých, středních a velkých firem. Je oborově neutrální a vhodný pro fyzické i právnické osoby. Umožňuje vést účetnictví i daňovou evidenci, řídit skladové hospodářství a zpracovávat mzdy. Plně vyhoví plátcům i neplátcům DPH, zvládne pobočkové zpracování dat, podporuje import a export dat, homebanking, elektronickou fakturaci i obchodování na internetu. Legislativní a funkční aktualizace jsou v ceně, stejně jako komplexní uživatelská podpora poskytovaná přímo výrobcem.

Copyright © 2024 Daňový poradce Ing. Lišková, Kroměříž. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.